Ako zvládnuť stres?

Ako zvládnuť stres?

Ako stres ovplyvňuje naše zdravie a mozog

Dlhodobý resp. chronický stres je veľmi nebezpečný a spôsobuje vznik mnohých ochorení od psychických porúch po ochorenia srdca, mozgu a nádorové ochorenia. Ako taký stres vzniká, čo sa v tele a v mozgu deje vám objasníme v toto článku.

Čo je stres?

Stres je prirodzenou súčasťou života a môže nám pomáhať a nás posiľňovať, alebo nás môže aj zabíjať. Stres je reakcia organizmu na nejakú zmenu. Telo reaguje na zmenu fyzicky, mentálne a emocionálne.

Stres v práci a stres v zamestnaní

Najviac sme vystavovaní stresu tam, kde trávime najviac času a to je v práci. Naučme sa vychádzať so svoijimi kolegami a so svojim zamestnávateľom, aby sme eliminovali stres z nášho pracoviska. 

Ako stres ovplyvňuje naše telo?

Sme stvorení tak, aby sme dokázali odolávať stresu do určitej miery. Pozitívny stres nás posiľňuje ak po ňom dokážeme zrelaxovať. Neustály stres nás naopak ničí a spôsobuje nám zdravotné problémy. Môžeme ho rozdeliť aj do dvoch podskupín a to na akútny stres a chronický stres.

Akútny stres

Akútny stres je taký, ktorý je zdravou reakciou na situáciu a trvá len krátko. Po akútnom strese sa hormóny vrátia do normálnych hodnôt potom čo mozog dosiahne vysoký výkon a získa viacej kyslíka.

Chronický stres

Chronický stres je ten, ktorý nás dusí, nedovolí nám spávať a zhoršuje náš zdravotný stav. Nazýva sa aj tichý zabijak. Spôsobuje ochorenia od nádchy, infekcií, po rakovinové ochorenia. Neustále zvýšená hladina stresových hormónov nielenže oslabuje telo, ale aj mozog, jeho funkcie a jeho štruktúru.

Stresové hormóny - nervozita a stres

Počas stresovej situácie telo produkuje adrenalín, noradrenalín a kortizol. Tieto hormóny nám pomáhajú myslieť rýchlo v stresovej situácií a sú aj životy zachraňujúce. Adrenalín a noradrenalín sú bezpečné. Tak rýchlo ako rýchlo sa vytvoria, tak rýchlo sa z tela aj odstránia. To však neplatí pre kortizol, ktorý koluje v tele celý deň. 

Nebezpečný kortizol

Kortizol sa niekedy nazýva aj hormón zabiják. Zvýšená hladina kortizolu spôsobuje priberanie, osteoporózu, hormonálne problémy, tráviace problémy, rakovinu, cukrovku, infarkty, ochorenia srdca atď. Prvými symptómami sú výkyvy nálad, problémy so spánkom, problémy so sústredením a priberanie. 

Účinky na mozog

V prvom rade dochádza k problémom s náladami, pamäťou a koncentráciou. Už počas niekoľkých dní chronického stresu nastávajú neviditeľné zmeny v mozgu, ktoré sa prejavia skôr či neskôr.

  •       Stres vytvára voľné radikály, ktoré nielenže ,,požierajú,, nervové bunky, ale spôsobujú aj vznik mnohých ochorení. Bojujte proti nim konzumáciou antioxidantov.
  •       Stres prináša zábudlivosť, problémy s pamäťou a zmeny nálad.
  •       Stres ovplyvňuje časť mozgu, ktorá ovplyvňuje strach a úzkosť. Dôsledkom stresu je kolobeh neustáleho strachu a pocitu úzkosti.
  •       Stres znižuje produkciu nových nervových buniek a poškodzuje ich.
  •       Stres znižuje hladinu serotonínu (hormón šťastia) a dopamínu (hormón motivácie), čo vedie k depresiám a zlým náladám.
  •       Stres vedie k mentálnym poruchám.
  •       Stres zmenšuje náš mozog.
  •       Stres spôsobuje, že mozog je náchylnejší na toxíny, čo vedie k rôznym ochorenim od rakoviny mozgu po roztrúsenú sklerózu.
  •       Stres zvyšuje riziko vzniku demencie a Alzheimerovej choroby.

Ako zvládnuť stres?

  1.      Zastavte voľné radikály konzumáciou zdravých potravín plných antioxidantov ako zelenina, ovocie, zelený čaj, tmavá čokoláda.
  2.      Konzumujte kokosový olej, ktorý je energiou pre vaše nervové bunky a ktorý ich dokáže regenerovať.
  3.      Zvýšte hladinu serotonínu (hormón šťastia) pravidelným cvičením.
  4.      Vyskušajte meditáciu.
  5.      V prípade, že ste v stresovej situácii, použite zelené svetlo biolampy, ktorá navodzuje pocit šťastia a pôsobí proti depresiám, úzkosti, strachu a nadmernému prejedaniu.
  6.      Konzumujte potraviny, ktoré obsahujú adaptogény. Takéto potraviny znižujú hladinu kortizolu a bojujú proti stresu. Medzi ne patrí napríklad kordyceps a reishi. Obe huby majú proti-nádorové, proti-vírusové, proti-bakteriálne, anti-mykotické účinky a zároveň znižujú hladinu stresového hormónu.

Záver:

Stres je nebezpečný nepriateľ a v niektorých situáciách sa mu nedá predísť ako napríklad choroba v rodine, smrť, rozvod atď. Je pochopiteľné, že v takých ťažkých situáciách sme v strese a naše telo trpí. Určite v takom období nemáme čas ani meditovať, ani si vyvárať zdravé jedlá. Ale aspoň prechádzka na čerstvom vzduchu, alebo jeden banán denne nezaškodí a nepotrápi nás. Musíme sa naučiť čeliť situáciám, ale aj chrániť naše zdravie a mozog. Konzumáciou 1 lyžice kokosového oleja denne predchádzate vzniku mnohých ochorení a pravidelnou konzumáciou kordycepsu a reishi zvyšujete nielen vašu imunitu, ale aj znižujete hladinu stresových hormónov.

 

 

Zverejnené 2016-06-13 by Martina Home 0 2419

Pridať komentárLeave a Reply

Musíte byť  prihlásený na pridávanie komentárov.
Porovnať 0
Predchádzajúci
Nasledujúci

Žiadne produkty

To be determined Doprava
0,00 € Celkom

Pokladňa