ADHD alebo ADD u detí (skúsenosti a rady)

ADHD alebo ADD u detí - skúsenosti a rady

V tomto článku nájdete skúsenosti a rady, ktoré posunú vaše vedomosti a ich aplikácia môže posunúť vývoj vášho dieťatka k lepšiemu životu.

Deti s ADHD

Tento článok má za úlohu poradiť rodičom, ktorí majú doma tkz. „neposlušné dieťa“. Tento článok vám pomôže, aby ste sa cítili lepšie, aby ste vedeli, že vy ako rodičia ste nezlyhali a čítaním tohto článku dokazujete, že ste skvelý rodič, ktorý hľadá riešenia a snaží sa svojmu dieťaťu pomôcť. Vedzte, lebo to podvedome viete, že máte geniálne dieťa, ktoré je darom a má nesmierne veľkú kapacitu milovať ľudí bezpodmienečne.  Mali by ste byť zato vďační. Takéto dieťa vás učí pokore a skutočnej láske. ADD a ADHD je asi „karmické“ ochorenie lebo učí celé okolie prijímať, riešiť, zvládať a správať sa inak ako je obvyklé. Tak ho začnite konečne vnímať inak - pozitívne, jeho úsmev, jeho komunikatívnosť, jeho charizmu. Tým sa naučíte aj vy vnímať veci inak.  

 

Budeme radi ak prispejete aj vy svojou skúsenosťou v časti komentáre na konci článku a poradíte rodičom detí s ADHD. Môžete nám napísať aj email na info@kingray.sk.

Ďakujeme všetkým, ktorí sa s nami podelili o skúsenosti s ADHD a mohli sme si vytvoriť koncept, ktorý nám pomáha a verím, že pomôže aj iným rodičom. 

Stupne ADHD

Existujú rôzne stupne ADHD. Či už ide o miernu formu, strednú alebo závažnú formu ADHD, rady v tomto článku môžu pomôcť všetkým zmierniť príznaky. Hoci liečba psychofarmakami mnohých – predovšetkým rodičov – odrádza, patrí medzi účinné liečebné postupy u závažnych foriem ADHD. ADHD môže, ale nemusí sprevádzať človeka po celý život. Je preto vhodné používať kombinácie rôznych postupov v dlhodobom horizonte napr. výber vhodnej stravy, používanie výživových doplnkov, stimulovanie mozgu frekvenciami a všetkého, čo pomáha, nech sa to pre to dieťa stane "životným štýlom", aby sa dosiahlo "normalizovanie do takej miery, ako to telo a mozog dovoľuje".  

Príbeh môjho syna s ADHD 

Som mamou takmer 5 ročného chlapčeka, ktorý má tiež ADHD. Do škôlky mi nastúpil, keď mal 3 roky a čoskoro bude mať 6. Na opätovné žiadosti pani učiteliek sme ho dali diagnostikovať a zistili sme, že ide o ADHD. A bol to pre mňa šok. Nemyslela som si, že tam môže byť nejaká diagnóza. Ale s odstupom času, mi to celé začalo dávať zmysel.

V škôlke bol neposlušný, nerešpektoval pani učiteľky, vždy sa vykláňal z radu, všade bol prvý, nemal potrebu si pýtať povolenia, chýbalo mu empatické pochopenie detí a okolia (ale nerobil to úmyselne). Bol ten, ktorý bol vždy kritizovaný a bolo na neho poukazované ako na neposlušné dieťa. Behom necelých dvoch rokov vystriedal 7 učiteliek. Pamätám sa, ako jedna mladšia pani učitelka sa o ňom vyjadrila, že s tak neposlušným a problémovým dieťaťom sa ešte nestretla. A iná pani učiteľka, tiež mladší ročník, sa vyjadrila, že je „ako dieťa satana“. To už vás núti rozmýšľať a hľadať príčinu a riešenia. A pritom ja ako matka viem, že vo výchove sme chybu nespravili. Ale jednu predsa. Netušili sme, že máme doma ADHD dieťa a preto snaha o nápravu cez prísnejšiu výchovu vyvolala opačný efekt. Z každej strany bol kritizovaný, upozorňovaný a zvykol si na túto rolu, stotožnil sa s ňou a psychologické vyšetrenie potvrdilo, že má o sebe negatívny obraz, s ktorým sa stotožňuje, keďže mu asi nič iné neostávalo. V jeho správaní sa prejavujú všetky črty ADHD – hyperaktivita, impulzívnosť. Je nesmierne zhovorčivý. Je mierne neurotický. Občas akoby pani učiteľku nevnímal a odignoruje ju. Občas chýba očný kontakt (vo veľmi malej miere). Má problém s rešpektovaním autority a príkazmi “NIE, NESMIEŠ”. Nemá potrebu pýtať si povolenie v škôlke, ale doma do určitej miery to zvláda. Mierna porucha koncentrácie – pozorovaný rýchlejší nástup únavy. Jeho porucha koncentrácie sa prenáša hlavne do oblasti socializácie. Vysoké IQ značí výbornú schopnosť sociálno-vzťahovej analýzy a je nesmierne vnímavý na verbálne a neverbálne signály v komunikácii. Z toho vyplýva, že dieťa sa vidí ako „zlé“. A to už treba začať rozmýšľať, aby zo zlého nebolo ešte horšie resp. ako to zmeniť.  

Dieťa s ADHD vníma veci inak

Po prečítaní mnohých článkov viem jedno - dieťa s ADHD je dar. A našou úlohou je naučiť sa chápať, ako funguje ich mozog, ako premýšľajú a prečo sú iné. Mozog detí ADHD funguje inak ako náš a príčinou sú iné dominantné frekvencie u ADHD detí alebo dospelých. Mozog sa tým pádom vyvíja inak – IQ u detí zväčša ide hore skôr a sociálna stránka neskôr. Aspoň tak je tomu u nás. 

ADHS symptómy

Tieto deti, pokiaľ nemajú žiadne iné pridružené diagnózy, sú zväčša nesmierne spoločenské  (ale môže to byť aj opak), milujú ľudí a sú zhovorčivé a komunikatívne. Niekedy máte pocit, že pôsobia „dospelejšie“ ako my dospelí.

Ale na druhej strane sociálna stránka je mierne vývojovo pozadu. Takto to bolo u nás. IQ je na úrovni „skoro školáka“ a sociálna stránka je slabšia v porovnaní s rovesníkmi. Ale mozog potrebuje čas. Nemôžeme zrazu od neho chcieť viac. Musíme mu len ukázať správnu cestu. Naučiť sa ho 100-krát pochváliť a 1-krát pokarhať. 

U týchto detí je potrebné bezpodmienečné prijatie, aby sa cítili dobre. Naučiť sa predchádzať kritickým situáciám. Uprednostniť dôsledky pred fyzickým trestom a dieťaťu dávať výber voľby, aby sa naučilo upraviť nevhodné správanie. V žiadnom prípade mu netreba popustiť uzdu úplne. Tieto deti potrebujú hranice, aby sa cítili bezpečne, ale my ako rodičia sa môžeme naučiť pozorovaním predchádzať situáciám, ktoré vieme predpokladať z opakovaného správania v minulosti, aby sme sa vyhli emočnému zlyhaniu dieťaťa. Systém odmien je tiež vhodný prostriedok. Pani učiteľka by nikdy nemala takéto dieťa vyčleniť z kolektívu a poukazovať správaním alebo slovom nato, že on je iný. Múdra pani učiteľka ich má vždy nenápadne po blízku.  Má pripravený náhradný plán, pre prípad, že sa nudí alebo, že potrebuje trochu pohybu. Je ťažké udržať takéto dieťa bez pohybu na dlhú dobu. Treba to brať do úvahy a naučiť sa s tým nenápadne pracovať, aby ostatné deti to nevnímali ako nejakú výhodu alebo nevýhodu. Výber skúseného pedagóga je naozaj dôležité. Mali sme pani učiteľky, ktoré ho nezvládali, ale mali sme aj jednu 65 ročnú pani učiteľku na 2 mesiace, ktorá s ním mala božskú trpezlivosť a vysvetľovala a vysvetľovala. Vtedy to bolo ozaj markantné zlepšenie pod jej pôsobením. Súčasné pani učiteľky sú tiež skvelé - so mnou spolupracujú a komunikujú. Volia vhodné postupy a sama vnímam, že nám do škôlky chodí rád, pretože chce tam byť ráno prvý a večer škôlku zatvárať. Dávajú mu už väčší priestor, aby sa mohol realizovať, pričom sa snažia mať určité hranice. Kľudná a chápavá pani učiteľka v škôlke je kľúčom, aby bol sociálne zrelší na školu o 2 roky. Aby bol úplne v pohode, spokojný a šťastný, pochopený a nie kritizovaný, urážaný, neurotický a plačlivý.  

Výber školy a pedagóga je dôležitý

Úlohou nás rodičov bude hľadať vhodnú školu, kde je menší počet detí a hľadať pani učiteľku s ľudským prístupom, ktorá už má vedomosti – teda skúsenosti rastú priamo úmerne s vekom. Určite by to mala byť pani učiteľka s milým prístupom. Prístup pani učiteľky je kľúčový pre jeho vývoj na ZŠ. Je vhodné si dopredu prehodnotiť na ktorú školu pôjde, kto ho bude učiť, dopredu pani učiteľku informovať o probléme a spolupracovať s pani učiteľkami od samého začiatku. 

Poďme sa pozrieť nato, čo všetko som si preštudovala a čo všetko robím ja ako mama dieťaťa s ADHD preto, aby sme vychovali šťastné a spokojné dieťa. 

Toto je náš koncept, ktorý dodržiavame a vieme týmto regulovať významne jeho správanie. Hyperaktivita išla významne dole na úroveň bežného dieťaťa a koncentrácia hore. Držíme sa toho striktne a už vieme, ktoré body v tomto koncepte si môžem dovoliť redukovať a ktoré musia byť striktne dodržiavané, inak je tam hneď zmena v správaní.  

 KONCEPT

  1.      Zlepšenie krvnej reológie
  2.      Stimulácia mozgu frekvenciami
  3.      Zmena stravy a výživové doplnky
  4.      Ožarovanie bruška svetlom biolampy
  5.      Zmena vo výchove v rodinnom a výchovno-vzdelávacom prostredí 
  6.      Optimálne množstvo pohybu
  7.      Upokojujúce techniky (jóga, dychové techniky, upokojujúca hudba..)
  8.      Kontakt s prírodou a zvieratkami

1. Zlepšenie krvnej reológie

Možno ste nikdy predtým nepočuli termín krvná reológia. Krvná reológia sa týka krvi. Krv prúdi celým telom a má nesmierne dôležitú funkciu – zásobuje telo potrebnými látkami a kyslíkom a odnáša odpady. Preto je krv orgánom, ktorý sa považuje za druhé srdce. Každá živá bunka prichádza do kontaktu s krvou. V krvi sa nachádzajú krvné zložky. Stav krvi ovplyvňuje vek, genetika, životný štýl (strava, fyzická aktivita), vaše myslenie a emócie, stav čriev, absorpcia živín atď. Zhoršená krvná reológia ovplyvňuje každú živú bunku v tele negatívne. Dobrá krvná reológia zase naopak – bunky dostávajú všetko, čo potrebujú, aby procesy v tele mohli fungovať optimálne. Preto synček používa prístroj Bioquant. Používame ho 2x denne. Pretože aj keď upravíme stravu, pridáme výživové doplnky, Bioquant normalizuje procesy v tele a bunky dostanú všetko, čo potrebujú. Bioquant máme v rodine od roku 2008 a chápeme mechanizmus, ako pracuje. Synovi som ho začala dávať pravidelne pár dní nato, ako nám pani psychologička dala lekársku správu a po týždni si na neho úplne zvykol. Stimuluje mozog na potrebných frekvenciách a ožarujeme ním krv, aby bolo celé telo dobre prekrvené včítane mozgu a tráviaceho traktu.

Príspevok pridaný dňa 3.12.2018

"Každý deň si píšem, aké frekvencie používa a aké zmeny pozorujem. Pokiaľ robím nejaké zmeny, zavádzam ich postupne a potom nerobím zmenu minimálne týždeň. 3 týždňe používal 2 nosové aplikátory laser + infra. Hyperaktivita bola úplne v norme. Stalo sa, že sa nám pokazil infra aplikátor, tak sme týždeň čakali na nový a dávala som mu len laserový aplikátor. Došlo k miernemu zvýšeniu hyperaktivity, nie však do tej miery, ako to bolo predtým. Z Revúcej nám poslali nové infra aplikátory, ktoré teraz používame naraz 2x denne a je kľudný a spokojný. " 

Príspevok pridaný dňa 02.01.2019

" Bioquant používame už 2 mesiace. Zistili sme, že synčekovi najviac vyhovuje frekvencia 9 alebo 10Hz. Takže sa držíme týchto frekvencií. Na Vianoce sme Bioquant vysadili na 3 dni. Bol nekľudnejší a hyperaktívnejší. Určite to nespôsobila strava, lebo aj počas Vianoc sme sa všetci v rodine držali GAPS protokolu a varili sa len jedlá, ktoré dobre toleruje. Bioquant používame raz až dvakrát denne. " 

2. Stimulácia mozgu frekvenciami

Študovala som pomerne veľa literatúry a existujú aj klinické štúdie, ktoré dokázali, že deti s ADHD majú iné dominantné frekvencie v mozgu. U nich dominuje hladina delta a theta. V tejto fáze ide o útlm. Keď sa nachádzajú v tejto hladine, ktorá predstavuje prechod medzi spánkom a bdením, tak táto ne-aktivita vedie k hyperaktivite a hyperaktivita k nepozornosti. Táto frekvencia ich mozgu dominuje a keď je potrebné, aby mozog zvýšil vibrácie do hladiny Alfa alebo Beta, je to pre nich obtiažne. To je hlavný dôvod, prečo sa prejavuje hyperaktivita, snažia sa koncentrovať, ale prináša to únavu, lebo ich mozog nie je schopný sa v tých vyšších frekvenciách dlho udržať.

Hladina alfa predstavuje stav kedy sme v kľude a dokážeme ľahko zvládať úlohy a funguje dlhodobá pamäť. V hladine Beta je mozog viac aktívny, riešime rôzne úlohy, koncentrujeme sa, robíme rozhodnutia. ADHD mozog sa drží v nižších frekvenciách viac a má problém sa udržať dlhšie vo vysokých frekvenciách a to vedie k hyperaktivite, ku problémom s koncentráciou, pamäťou a náladovosťou. Existujú techniky ako naučiť mozog pracovať aj na vyšších frekvenciách. Už sú dostupné vyšetrenia – prístroje, ktoré scanujú aktivitu mozgu, zisťujú sa dominantné frekvencie a sú tam rôzne hry ako naučiť mozog pracovať na vyšších frekvenciách. Používajú sa rôzne audio-vizuálne pomôcky, hudba, atď.

A sme opäť pri prístroji Bioquant, ktorý obsahuje frekvencie. Aplikácie Bioquantu prebiehajú cez aplikátor zavedený do nosovej dutiny, takže ovplyvňuje pravú aj ľavú mozgovú hemisféru. Aplikáciami učím jeho mozog akceptovať vyššie frekvencie, začali sme frekvenciami alfa. Zo začiatku bol nervózny, lebo bol zvyknutý na nižšie hladiny frekvencií. Trvalo to pár dní a mozog si zvykol na tento tréning a aplikácie sú mu príjemné. Raz denne nastavujeme 10hz a raz denne 9hz, takže zatiaľ sme v alfa hladine. Bioquant nám významne dopomohol dostať hyperaktivitu do normálu. Berte to ako radu. Ja ako rodič tento prístroj poznám, viem, čo robí a viem, že synovi prináša zlepšenie krvnej reológie a stimulovanie mozgu. Je na vás, ktorú techniku alebo aký prístroj na stimuláciu mozgu zvolíte a aký prístroj na zlepšovanie reológie krvi si zvolíte. Stimulácii mozgu frekvenciami sa hovorí strhávanie mozgu. Naučiť mozog vyššie frekvencie, aby pomer nízkych a vysokých sa priblížil k pomeru ľudí bez ADHD. 

3. Zmena stravy 

Odporúčam všetkym rodičom takéhoto dieťatka  zakúpiť si knihu „Syndróm trávenia a psychológie“ od autorky Dr.Natasha Campbell – McBride MD, ktorá má medicínske a postgraduálne tituly z neurológie a z oblasti ľudskej výživy. Jej nutričný program z knihy (tkz. GASP liečebný protokol) je určený pre diagnózy ako autizmus, dyspraxia, ADHD, ADD, schizofrénia a depresia. V knihe uvádza výsledky štúdii, ktorými podkladá jej tvrdenia, podrobne rozpisuje tráviacu sústavu a funkcie enterocytov, v akom stave sú enterocyty ADHD detí a akým spôsobom to ovplyvňuje ich mentálny stav.

Pokiaľ máte dieťa s ADHD, určite si túto knihu kúpte. Nájdete v nej doporučené a zakázané potraviny a nápoje. Podrobne vysvetľuje, prečo niektoré potraviny sú dovolené a prečo niektoré potraviny majú na mentálny stav negatívny dopad. A samozrejme recepty. Jej nutričný protokol je prírodná liečba ADHD a je veľmi náročné ju striktne dodržiavať. Pokiaľ sa dieťa stravuje v materskej škole alebo v škole, netreba stresovať ale snažiť sa aspoň doma o dodržiavanie diéty. Už aj to prinesie úspech. 

Prechodom na GASP protokol sa zregeneruje črevo a tráviaca sústava, ktorá je u týchto detí veľmi poškodená. 

V bode 4 som uvádzala Ožarovanie bruška biolampou. Keď sme analyzovali závery z hore uvedenej knihy, hľadali sme, ako by sa dala podporiť regenerácia enterocytov a stav tráviaceho traktu, aby sa trávenie stávalo stále viac lepším. Jeden mechanizmus prináša dobrá reológia krvi z prístroja Bioquant, lebo krv nielen odoberá z čreva všetky látky potrebné pre telo, ale cez črevné steny aj vyživuje, prináša im kyslík a tiež odnáša časť odpadov z metabolizmu črevných buniek. To je takzvaná systémová aplikácia s celotelovým pôsobením. Zhodli sme sa na tom, že každá bunka v tele sa dá stimulovať aj inak. Lokálne sa to robí svetlom. Nazýva sa to rôzne - LLLT, fotobiomodulácia. Ak sa použije červené alebo infračervené svetlo, tieto majú schopnosť aktivovať tvorbu energie ATP v bunkách a keď je ATP viac dostupnejšia, prináša to možnosť hojenia a regenerácie tkanív a tak sme sa rozhodli siahnuť aj po tejto metóde, aby sme pozitívne ovplyvnili vývoj čreva, jeho regeneráciu a predovšetkým vývoj enterocytov, ktoré sú kľúčové pri spracovávaní potravy. Výživové nedostatky z dôvodu poškodených enterocytov a z toho vznikajúce rôzne toxíny majú na organizmus negatívne dopady. Preto používame aj na lokálne ožarovanie čreva biolampu. Viac o význame a funkcii enetrocytov sa dozviete v horeuvedenej knihe. 

V skratke z knihy:

Odporúčané jedlá: mäso a ryby, vajcia, čerstvá neškrobová zelenina, všetko ovocie vrátane bobuľových plodov, orechy a semienka, fazuľa a strukoviny (neškrobové), med, niektoré druhy mastí a olejov, 

Zakázané jedlá min 6 mesiacov: obilniny (pšenica, raž ryža, kukurica, pohánka, bulgur, quinoa – všetky obilniny, ktoré obsahujú škrob a lepok), škrobové zeleniny (napr. zemiaky), cukor, škrobové strukoviny (sója, fazuľové klíčky, cícer), laktózové produkty, procesované jedlá

Základné výživové doplnky: probiotiká v terapeutických dózach, základné mastné kyseliny, vitamín A, tráviace enzýmy, vitamínové a minerálne doplnky, proti-kandidové rastlinné doplnky napr. kurkumín, artemisinín, oreganový olej, kokosový olej 

Príspevky rodiča, postupné zmeny v správaní na diéte a s Bioquantom:

Príspevok pridaný dňa 13.12.2018

" Doktorka v knihe odporúča držať túto nízkosacharidovú diétu 6 mesiacov, potom postupne pridávať potraviny a všímať si reakcie. K dnešnému dňu 13.12.2018 sme na diéte 35 dní. Keďže u synčeka je ADHD mierne a hyperaktivita vďaka všetkým opatrenia sa významne zredukovala, a aj pozornosť v škôlke aj doma sa zlepšila (pani učitelky v škôlke mi podávajú informácie), začínam od včera pridávať do stravy komplexné sacharidy, každý týždeň jeden druh. Už sme zistili, že včera sa po špalde vyhádzal, takže treba testovať, či sa neprejaví nárast hyperaktivity, bolesť bruška, zmena v správaní, alergia, atď. Kritické potraviny treba vylúčiť a nájsť také komplexné sacharidy, ktoré dieťa dobre toleruje. Treba si túto tematiku naštudovať, alebo sa poradiť s odborníkom na výživu. Úprava stravy je nesmierne dôležitá. Okrem tejto knihy si prečítajte aj knihu "Zachráňte svoje črevo". Vedome sa zaoberajte touto témou, lebo vám môže veľmi pomôcť. "

Príspevok pridaný dňa 20.12.2018

"Doplnenie nášho príbehu - Ako som už spomínala, synček bol od bábätka chorľavý. Obe knihy mi pomohli pochopiť prečo.

1. Narodil sa cisárskym rezom. Preto v jeho črevách neboli baktérie, ktoré potreboval.
2. Keď mal mesiac, dostal angínu a tak mal hneď predpísané ATB. Jeho zdravie to podlomilo.
3. Potom nasledovali opakované laryngitídy každý mesiac. Dusil sa, musela som podávať opakovane ATB, ventolin, kortikosteroidy, občas prednison. Ale čo narobím, keď sa dieťa dusí. Jeho zdravie to podlomilo ešte viac. Až keď sa pridružili problémy v škôlke, šli sme k pani psychologičke a bolo nám povedané, že ADHD je genetické ochorenie. Teraz v tomto momente tomu neverím. Aj mnoho lekárov to vyvracia. Som si istá, že psychické problémy súvisia s črevnou mikloflórou. U nás sa za mesiac udiali veľké zmeny. A to ma o tom presvedčilo. Naďalej a dlhodobo plánujeme udržiavať zdravú životosprávu - zdravá strava (zdravé črevo), výživové doplnky, Bioquant s frekvenciami, pohybová aktivita, a aj prvky behaviorálnej modifikácie vo výchove. 
Pretože toto je cesta. "

Príspevok pridaný dňa 2.1.2019

" Synček je na GASP diéte, teda na liečebnom protokole doktorky Natasha MacBride už 2 mesiace. Postupne sme pridávali uhľohydrátové potraviny, ale zistili sme, že špalda, ovsenné vločky mu vyvolali záchvaty agresie, akoby počas záchvatu bol mimo. Takže sme sa vrátili o krok späť v GAPS diéte a nekonzumuje žiadne obilniny. Vlákninu má z ovocia a zeleniny. Pridali sme do stravy surové mlieko, ktoré toleruje výborne. Naďalej berie každý deň nasledovné : terapeutické dávky probiotík cca. 15 billion denne + vývar z kostí +žĺtko + šťava z kyslej kapusty. Už pár dní pije surové mlieko. Pasterizované mlieko je prísne zakázané. A pridávame pomaly domáci jogurt z pasterizovaného mlieka od bio kravy. Pasterizované mlieko zo supermarketu je produkované geneticky modifikovanými kravami (MuDr.MacBride ich nazýva "Frankenstein kravy") a mlieko sa mnohými procesmi upravuje, takže takto procesované mlieko je ťažko stráviteľné a je zakázané. Surové mlieko synček toleruje veľmi dobre. Občas dostane aj bio zemiak, ktorý v miernych množstvách toleruje dobre. Sama sledujem, ako úprava stravy ho mení. Spracované uhľohydráty sa vstrebávajú veľmi rýchlo a spôsobujú neprirodzene rýchly rast hladiny cukruv krvi - hyperglykémiu, čo spôsobuje prudký nárast štastia a energie s hyperaktívnymi stavmi a následne prudký pokles do hypoglykémie, keďže telo si pýta viac spracovaných uhľohydrátov a to vedie k agresivite, záchvatom hystérie, zlej nálade. GASP diéta je niečo úžastne regeneračné. Je to liečebný protokol, ktorý naozaj lieči." 

Príspevok pridaný dňa 31.1.2019

“ Už sme na diéte skoro 3 mesiace. Jeho stav za veľmi zlepšil. Každý deň je na nízkosacharidovej diéte, užíva výživový doplnok EYE Q s vysokým obsahom EPA na mozog, probiotiká, prebiotiká, magnésium. Bioquant používa stale 2x denne. Už 3 mesiace ho vediem k tomu, aby sa koncentroval. Každý deň si nájdem hodinu a sedí za stolom a robí grafomotorické cvičenia, maľuje obrázok a spoznáva písmená. Keď je unavený, nechám ho kus pobehať. Koncentrácia sa zlepšila a vydrží hodinu bez pobehovania. Bude mať o 2 týždne 5 rokov.  Požiadala som materskú škôlku, aby som mu mohla stravu nosiť, pretože po konzumácií ich stravy učiteľky pozorujú hyperaktivitu. Pokiaľ v škôlke zje vysoký podiel cukru, agresivita sa prejaví ale už to netrvá 3-4 hodiny, ale pár minút. V škôlke súhlasili pod podmienku, že bude chodiť len na 4 hodiny. Stravu mu nosím a odvtedy s ním nie sú žiadne výchovné problémy. Konečne sa zapája do aktivít, našiel si kamarátov, podelí sa, sociálne zručnosti sa zlepšujú. Strava v škôlke mu nevyhovovala, lebo je plná sacharidov a cukrov. Dala som mu u obvodnej lekárky urobiť kompletné laboratórne testy a včera sme boli aj u neurologičky a na EEG. Mozgové vlny mal v norme.

Pani doktorka z neurológie nám potvrdila, že aj ona mnohým rodičom odporúča zmenu stravy a užívanie týchto výživových doplnkov. Takže odporučila pokračovať v režime, ktorý máme. U synčeka nepozorovala žiadne symptómy ADHD, hyperaktivity alebo inej poruchy. Spomenula som jej, že by som chcela dať synčekovi vyšetriť kandidu v sére, pretože systémová kandida, ktorá  je v sére vyzerá ako malý červíček a je schopná prerastať tkanivami a šíri sa krvou kdekoľvek v tele. Pacienti so systémovou kandidou o nej vôbec nemusia vedieť a môžu ju mať v mozgu. Ide o typ kandidy, ktorá sa bežne nachádza v tele ako “yeast – pleseň”, a nespôsobuje žiadne problémy, ale pokiaľ v tele prevláda strava plná sacharidov a cukru a imunita je oslabená, tak sa prelnie do ďalšieho vývojového štádia a vyzerá ako červík. Synček vybral 6 dní proti-kandidový prostriedok, ale určite ju dám skontrolovať, pretože keď má kandidu, je potrebné na 6 týždňov vylúčiť aj ovocie a užívať doplnky na poručenie biofilmu kandidy, aby ju biele krvinky mohli identifikovať. Toto je asi posledný krok, ktorý je dôležitý. Človek nemusí mať kandidu v čreve a môže ju mať v krvi. So skúseností viem, že lekári si z kandidy ťažkú hlavu nerobia, ale množstvo naštudovaných článkov poukazuje nato, že  pokiaľ je imunita oslabená a v dôsledku stravy sa kandida zmení na myceliárnu kandidu, tak diéta musí byť prísnejšia a dlhodobejšia a niekedy je za potreby použiť aj antifungicídne lieky. V Revúcej synčekovi robili analýzu krvi na mikroskope a v jeho krvi sa nachádza práve tento druhy kandidy, preto, aby jeho imunita fungovala správne musíme ešte zotrvať na diéte. Následne vybral Fluconazol a preto si to chcem dať ešte odkontrolovať v sére. Momentálne užíva ráno na prázdny žalúdok enzým serapeptáza a večer kurkumín na vyhubenie kandidy. Existuje mnoho proti-kandidových dolnkov. Teda na záver, jeho správanie bez konzumácie cukru a sacharidov je úplne v norme. Urobil obrovský pokrok. Z čoho sa celá rodina tešíme.  

4. Energizácia čriev a enterocytov svetlom 

Vstrebávanie potravín sa odohráva v tenkom čreve. Enterocyty vstrebávajú potraviny a posúvajú ich do krvného obehu na výživu celého tela. Enterocyty ADHD detí nefungujú optimálne. Potrebujú sa zregenerovať a zregenerovať sa dokážu len dvoma spôsobmi. Prvý spôsob je úprava stravy, aby sa zaťažovali čo najmenej. Treba im dať čas. Druhý spôsob je červeným alebo infračerveným svetlom, ktoré urýchľuje regeneračné procesy a preniká hlboko do tkanív. Choré enterocyty u ADHD detí strácajú schopnosť vytvárať enzýmy, disacharidy ostávajú nerozložené  a stávajú sa hlavnou potravou pre patogénne baktérie, vírusy, kandidu. V čreve vzniká rieka toxických látok, ktoré zaťažujú celé telo a nervové bunky. Aby sa urýchlila regenerácia enterocytov, používame infračervené svetlo biolampy na ožarovanie tenkého čreva. Používame biolampu Stimlight 4+infra.

Upozorňujeme, že treba začať veľmi pomaly. Nie len deti, ktoré majú ADHD, ale aj deti s autizmom, astmou, ekzémami, alergiami, dyspraxiou a dislexiou majú tráviace abnormality. V črevách môže dochádzať k zápalovým procesom. Energizácia čriev by mala začať postupnou adaptáciou. Prvý deň skúsite červené svetlo s najnižším výkonom na dobu 5 minút. Postupne zvýšite čas a výkon. Infračervené svetlo energizuje najviac, takže s tým opatrne. Pokiaľ je v tele zápal, svetlá sa nesmú používať. Sledujte reakciu dieťaťa. Základom je podporiť regeneráciu enterocytov, ale zápalové procesy nesmú byť v tele prítomné. Prvý mesiac pristúpte k diéte a užívaniu výživových doplnkov, aby sa enterocyty zregenerovali cez zmenu stravy a ďalší mesiac postupne pridávajte ožarovanie čreva a všímajte si reakcie. Energizácia čriev slíži nato, aby sa enterocyty rýchlejšie zregenerovali. 

5. Zmena vo výchove v rodinnom a výchovno-vzdelávacom prostredí 

ADHD deti môžu mať problém rozvinúť si sociálne zručnosti. Je pre nich ťažké udržať si priateľstvá. Ak sa týmto problémom nevenuje rodič a pedagóg, sebavedomie môže byť zlomené. Dieťa s ADHD by malo byť bezpodmienečne príjimané a milované. Je dobré spolupracovať s logopédom, psychológom, učiteľmi. Dospelí by sa mali naučiť jednať s dieťaťom pozitívnym, konštruktívnym a efektívnym spôsobom. Rodičia by sa mali cielene vzdelávať, stať sa sami „psychológmi“. Odporúčam si preštudovať a osvojiť si behaviorálnu modifikáciu, ktorá učí rodičov techniky, aby si dieťa vypestovalo dobré návyky. Behaviorálna modifikácia sa sústreďuje na pozitívne podmieňovanie správania, reagovať pochvalou na každý prejav pozitívnejšej autoregulácie, snahy o zlepšenie správania, lepšiu sebakontrolu, atď. Sústrediť sa na komunikáciu bezpodmienečného prijatia. 

6. Optimálne množstvo pohybu

Deťom s ADHD sa odporúča fyzický pohyb. Pohyb by mal byť primeraný. Nie je dobré dieťa preťažovať. Prihláste dieťa na krúžky a zistite, čo ho baví. Nie je vhodné dieťa nútiť do športov, ktoré ho nebavia. My sme začali s plávaním vo veku 4 rokov a pláve raz až dvakrát do týždňa. Fyzická aktivita v optimálnej miere zmierni hyperaktivitu. 

7. Upokojujúce techniky (jóga, dychové techniky, upokojujúca hudba..)

Dieťa s ADHD je hyperaktívne, impulzívne a má problém kontrolovať svoje emócie. Najdôležitejšie je, aby dieťa bolo v kľudnom rodinnom prostredí. Zle reaguje na krik, hádky, fyzické tresty. Rodičia a príbuzní by mali ísť príkladom. Keď je v rodinnom prostredí pohoda a kľud, bude aj dieťa kľudnejšie a vyrovnanejšie. Je dobré dieťa viesť k technikám, ktoré mu pomôžu skľudniť myseľ. Naučte ho pri emočnom zlyhaní rátať do desať alebo sústrediť sa na dych. Pravidelné cvičenie jógy ho naučí sa koncentrovať na svoje fyzické telo a upokojí mu to myseľ. Postupne sa naučí kontrolovať emócie. Treba s ním pomaly pracovať. 

8. Kontakt s prírodou a zvieratkami

Existujú rôzne štúdie, že kontakt so zvieratami a prírodou má pozitívny vplyv na deti a dospelých s ADHD. Je to forma terapie. Keďže ľudia s ADHD to nemajú ľahké v sociálnej oblasti a to vedie k depresiám, vnútornej nervozite, nízkemu sebavedomiu, odporúča sa kontakt so zvieratami aspoň raz týždenne. Zvieratá poskytujú ľuďom bezpodmienečnú lásku a ADHD deti jej potrebujú viac, aby uvoľnili svoj vnútorný stres, ktorý ich často sprevádza deň, čo deň. Prechádzku v prírode a kontakt s prírodou a zvieratami by mali rodičia detí s ADHD dopriať svojim deťom. Vedci zatiaľ presne nevedia, akým spôsobom kontakt so zvieraťom ovplyvňuje človeka. Liečivé pôsobenie zvieraťa do značnej miery súvisí s empatiou, nepodmieneným rešpektom a láskou, ktorú sú zvieratá schopné prejaviť. V každom prípade terapia pomocou zvierat zlepšuje duševný stav, tak prečo ju nevyužiť. Každé dieťa to urobí štastným. 

Literatúra:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3441927/

https://www.futurity.org/biomarker-shows-differences-adhd-types/  
https://mindalive.com/index.cfm/research/add-adhd/